søndag 9. januar 2011

Kult eller irriterende?

Diskusjonen om tåkelys kommer med jevne mellomrom opp i samtaler på jobb eller i venneflokken.
En ting er sikkert. Det er like mange meninger som det er bilister.

Jeg kjører med tåkelys forran hvis det er litt dårlig sikt. For å være helt ærlig driter jeg i meningene til de jeg møter. For meg er det viktigst at jeg ser bra. De kan brukes hvis det er dårlig sikt, tåke eller svingete vei.... Det blir jo faktisk litt subjektivt om disse parametere er til stede!

Når det gjelder tåkelys bak derimot lar jeg de være avslått selv om det er litt tåke. Det skal være rimelig tett tåke før jeg slår de på. Det er vanskelig å se om man bremser når tåkelys bak er slått på, så jeg lar de være av hvis det ikke er helt graut. De virker jo litt mot sin hensikt hvis de som kjører bak ikke ser at jeg bremser...

11 kommentarer:

Frodos sa...

Jeg er pendler og drømmer ofte om å rive av de jævla tåkelysa til folk jeg møter, for deretter å tre de langt oppi ræva på vedkommende som det overhodet er mulig å få de.
Folk bruker tåkelys fordi de tror at dette øker trafikksikkerheten, når faktum er at de øker synsfeltet kun få meter foran bilen, kommer det en elg ser du ikke denne noe tidligere enn at det uansett er for sent. Andre bruker det fordi de synes bilen er kul hvis den ser ut som et jævla juletre, og andre er kanskje så tjukke i huet at de ikke forstår at lyset står på.
UP og lokale politiet driter fullstendig i at folk bruker lysene, jeg etterlyser STORE forelegg fra politiet for feil lysbruk. Politiet kunne samtidig som de fyller ut forelegget sparke tåkelysene i fillebiter.
FS

Anonym sa...

Svar på ditt spørsmål: Irriterende. Punktum.

Anonym sa...

Jæææv... irriterende.... Både foran og bak.

Anonym sa...

Du skriver: De kan brukes hvis det er dårlig sikt, tåke eller svingete vei....

Nei og ja, les reglene! Hvis de skal brukes, så skal de ikke brukes i kombinasjon med vanlige nærlys. Hvis dårlig sikt som tåke/kraftig snøvær osv, så vil nærlys og fjernlys bare blende deg, mens tåkelysa går lavere. Bruk av tåkelys ved dårlig sikt eller svingete vei, krever også lavere hastigheter, da du ikke ser like langt med bare disse lysene tent. Skru de av før de andre som har kommentert her sparker dem i stykker ;)

Gruffenberg sa...

Tror jeg slår de av jeg, så ikke dere sparker dem i stykker. Jeg hadde blitt litt trist hvis det bare ble to svarte hull i fronten..
Maken til sinnatagger...

Anonym sa...

Trafikkreglene § 15: LES

Anonym sa...

trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne det at om det var meningen at tåkelysene skulle brukes sammen med nærlys, så hadde de gått på automatisk når man skrur på nærlysene.
det som gjør at man blir blendet har lite med justering og gjøre, det har noe med lysmengden og gjøre. (lumen).
men jeg er bare bilmekaniker, så jeg kan nok ikke så mye om dette her...
på tide at folk begynner og kjøre med riktig lys. voks opp!

Gruffenberg sa...

Takk for tipset, § 15 er lest og forstått.
Jeg lover herved å ikke bruke tåkelys forran sammen med nærlys.

En ting lurer jeg på, og det kan kanskje du siste anonym som er bilmekaniker hjelpe meg med.

Når det er skikkelig tjukk tåke, så tjukk at du er redd for å bli påkjørt bakfra, skal man bruke tåkelys bak, hvis jeg har forstått dette riktig.

Hvis dette er på kvelden kjører jeg med nærlys forran.

Jeg kjører en nyere Audi, og der er tåkelys forran og bak på samme knappen. Dra ett hakk ut for å slå på forran, og et hakk til for å slå på bak (da lyser det både forran og bak).

Hvordan i helvete skal jeg kunne bruke tåkelys bak i tjukk tåke uten å samtidig slå på tåkelys forran, siden jeg jo som nevnt kjører med nærlys?

En gåte for meg, men så er jo ikke jeg rakettforsker....

Frodos sa...

Nei den gåten kan også jeg løse for deg.
Hvis tåken er så tykk at du er redd for en opp i hekken så slår du på tåkelysene dine. På din bil vil også tåkelysene da lyse opp foran, null problem: slå av nærlysene til parklys. Ettersom tåken er så tykk som du sier, kjører du fint på tåkelys for farten må da senkes betydelig, ikke sant?
Problemet løst.
Som du nå sikkert forstår, det skal være rimelig tykk tåke før du setter på tåkelysene.

Anonym sa...

Bilprodusentene burde straks gjort følgende endring:
Når du skrur på tåkelyset slås nærlys/fjernlys av.
Tåkelys av og nærlyset på når hastigheten går over ca 30 km/t.
Tåkelyset må deretter slås på manuellt igjen.
Enkelt and no worries?

Britt sa...

Det er irriterende. Kunne godt vært foruten

Følgere

Sidevisninger



Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten

Bloggurat

Beskrivelse av Gruff

leser denne bloggen NÅ
Drevet av Blogger.